Drążek kierowniczy jest jednym z kluczowych elementów w układzie kierowniczym. Łączy przymocowaną na stałe kolumnę kierowniczą, która wykonuje jedynie ruch obrotowy ze zwrotnicą zawieszenia, która odpowiada za ruch przednich kół w samochodzie, co z kolei pozwala na zmianę kierunku jazdy.
Drążek kierowniczy samochodowego zakończony jest przegubem kulowym, który pozwala na elastyczne połączenie wymagana przez fakt, że koła w samochodach są amortyzowane. Zadanie to nie należy jednak do najłatwiejszych, przez co najsłabsza część drążka kierowniczego, czyli przegub kulowy, ulega stopniowemu zużyciu i musi być systematycznie wymieniany. Interwały pomiędzy tymi wymianami można jednak wydłużyć i mechanika odwiedzać nieco rzadziej, jeśli stosuje się do kilku prostych zasad pozwalających wydłużyć żywotność drążka kierowniczego. Na owych zasadach i dobrych praktykach pozwalających zadbać zarówno o drążek kierowniczy, jak i inne elementy układu kierowniczego skupimy się w tym wpisie.
Podstawową rzeczą, jaką może zrobić kierowca, chcąc zadbać o stan drążka kierowniczego w swoim samochodzie, jest unikanie agresywnej jazdy, szczególnie po nierównym terenie. Warto starać się prowadzić samochód płynnie i unikać gwałtownych ruchów kierownicą, a jeśli stan nawierzchni pozostawia sporo do życzenia, to odpowiednio zwolnić, tak aby na układ kierowniczy nie działały zbyt duże siły. Taka praktyka pozwala nie tylko uniknąć przyspieszonego zużycia drążka kierowniczego, ale pomaga chronić cały układ kierowniczy. Dodatkowym plusem takiej praktyki jest też to, że spokojna i płynna jazda spowalnia też zużycie się zawieszenia samochodu.
Warto też zadbać o ogólny stan układu kierowniczego i zawieszenia. Regularne przeglądy i terminowa wymiana zużytych części pozwala uniknąć niepotrzebnych luzów, które potęgują tempo zużycia się najbardziej wrażliwych elementów, takich jak opisywany drążek kierowniczy. Podczas takich przeglądów warto też sprawdzić zbieżność kół. Ich nieprawidłowe ustawienie generuje w układzie kierowniczym niepotrzebne siły, które nie tylko przyspieszają zużycie. Źle ustawiona zbieżność może też pogarszać precyzję prowadzenia, co ma duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.
Materiał zewnętrzny